اخبار داخلی
شماره: 18924
1394/07/26 - 11:23
اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای تاسیس پنج برند و ورود به بازار ملی و جهانی

رییس جهاد دانشگاهی گفت: سند «نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی» در مرحله ابلاغ است.

به گزارش بنیان، دکتر حمیدرضا طیبی با اعلام این خبر اظهار کرد: جهاد دانشگاهی معتقد است که هر کار پژوهشی باید به فناوری و در نهایت به محصولی که در حوزه‌های مختلف در جامعه کاربرد دارد، تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: همه واحدهای جهاد دانشگاهی باید در سراسر کشور بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی استان‌ها دارای فعالیت‌های شاخص باشند.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها در قالب تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی انجام شده و این فعالیت‌ها تنها محدود به چند واحد خوب جهاد دانشگاهی نیست.

طیبی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده جهاد دانشگاهی در واحد اردبیل و سمنان اشاره و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی واحد اردبیل با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنایع و معادن در زمینه اصلاح نژاد فندق و مقاوم بودن آن در مقابل سرمازدگی و همچنین روش‌های کاشت این محصول و صنایع جانبی آن مذاکراتی داشته، همچنین در خصوص اصلاح نژاد گوسفند سنگسری جهاد دانشگاهی واحد سمنان با رویکرد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در کشور هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

وی با بیان این که جهاد دانشگاهی به دنبال تأمین منابع لازم برای اجرای این برنامه‌ها است، گفت: بودجه مورد نیاز این برنامه‌ها نزدیک به 700 میلیارد تومان است که مقرر شده بخشی از آن از بودجه عمومی جهاد دانشگاهی تأمین شود.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: به دلیل کم بودن سقف بودجه جهاد دانشگاهی، با معاونت راهبردی و سایر سازمان‌هایی که منابع در اختیارشان است، در حال رایزنی جهت تأمین منابع لازم هستیم.

طیبی در ادامه به سند «نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی» اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سند «نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی» به مرحله ابلاغ رسیده و ما درحال پیگیری روند اجرای آن هستیم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در این سند به سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سند «نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی» چند مأموریت خاص از جمله انتقال فناوری در پروژه‌های تکرارپذیر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم و پروژه‌های نفتی که ده‌ها بار آن را خریداری می‌کنیم، به جهاد دانشگاهی محول شده است.

وی همچنین ادامه داد: در واگذاری مأموریت‌های ملی به جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات کشور در زمینه چای، اصلاح‌ نژاد بوته و در زمینه فناوری برگ سبز چای خشک شروع به فعالیت‌های جدیدی کردیم.

طیبی با ارائه پیشنهادی به دولت در خصوص مجموع فناوری‌هایی که تا به حال تولید شده و فناوری‌هایی که می‌توان تولید کرد، گفت: اگر دولت کمک کند، می‌توانیم خود را برای تأسیس پنج برند و تأمین نیاز کامل بازار ملی و ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی آماده کنیم که به دنبال آن حجم زیادی از کارهای پژوهشی را به همراه دارد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved